Succé för MFF-supportrarnas tröjkampanj – som Lund leder

MFF-supportrarnas kampanj “Hela Malmös lag – hela Skånes lag” har fått en rivstart.
– Vid den senaste avstämningen var vi uppe i 1 200 sålda tröjor, berättar Fredrik Svensson, som är en av flera som ligger bakom kampanjen, för Fotboll Skåne.

Annons

– Men det viktiga är inte vem och vilka grupper som kommit med idén eller som genomför den utan att det som i så många andra fall är ett supporterkollektiv som ligger bakom och som gör att det blir bra. Ett bra exempel är “Hela Stadion gungar” inför Sparta Prag, som höjde publiksiffran rejält, betonar han.

Kampanjen sker i form av en tröja där man sätter sin stadsdel i Malmö eller ort i Skåne under texten Hela Malmös lag eller Hela Skånes lag.
Inspirationen kommer givetvis från de mycket uppskattade tifona med de olika stadsdelarna i Malmö respektive orterna i Skåne.
– På nya Stadion är de bland de mest uppskattade. Nu kan vi ju inte vara på plats med nya tifon, men vi kan göra det här och samtidigt bidra till att stötta MFF när klubben på grund av Coronan blöder ekonomiskt.

Efterhand har man även lagt till nya stadsdelar eftersom många efterlyst dem.
Man har också plockat fram en topplista, som för närvarande toppas av Lund!
– Vi får se om vi kanske ska ha separata listor för orterna och stadsdelarna. Just nu tävlar ju till exempel hela Lund mot varje stadsdel i Malmö.
Å andra sidan består topp tio av Lund plus nio stadsdelar i Malmö.
När cirka 1000 var sålda såg toppen ut så här:
1) Lund, 2) Slottsstaden, 3) Limhamn, 4) Möllevången, 5) Västra Hamnen, 6) Djupadal. 7) Kirseberg, 8) Husie, 9) Sorgenfri, 10) Värnhem.

Hur länge kampanjen ska pågå är inte klat.
– Vi har en intern plan där, men man kan säga att de som funderar på att köpa bör göra det så fort de kan.

I samband med kampanjen har det gjorts en film. Den går att se här.

Annons