MFF-shopen – resan från en bisyssla i Kulan till en modern 23-miljonersaffär
När Malmö FF lämnade Malmö Stadion för nybyggda Swedbank Stadion - numera Eleda Stadion - 2009 var det också startpunkten för en ordentlig satsning på souvenirförsäljningen. Magnus Frank rekryterades redan 2008 för att styra upp verksamheten. Han är kvar än som butikschef för shopen i den nya entréytan ut mot Stadiontorget.
Allt ser dock totalt annorlunda ut idag än när han började 2008.
Då var det en bisyssla för personalen i Kulan, som visserligen omsatte kring tre miljoner, men som belastades av ett varulager som inte gick att omsätta, värt nästan lika mycket.
Nu är det en egen butik med både MFF-merchandise, sportutrustning, eget tryckeri, flera fast anställda och stora ytor som efter ombyggnaden växt ännu mer och kopplats ihop med museet och restaurangen.
Omsättningen då? Den har växt till över 23 miljoner 2022. Nytt rekord!
- Vi gjorde vårt bästa år någonsin ifjor, trots en sjundeplacering i Allsvenskan, säger Magnus Frank när Fotboll Skåne träffar honom i ett av mötesrummen i de nya lokalerna.