MFF fortsatt starka på sponsorsidan: ”Väldigt långt komna”
Det är mer svårjobbat, men MFF får fortfarande in nya sponsorer trots coronautbrottet.
– Jag säger inte att vi kommer att klara vår budget, men det är i så fall inte långt ifrån, säger försäljningschefen Magnus Svensson till Fotboll Skåne.
Redan i september börjar Malmö FF sitt arbete med sponsorer för nästa år. De har cirka 500 företag som samarbetspartners och innan jul har de kontaktat samtliga. Merparten av avtalen är förlängda redan innan årsskiftet.
Det gör att MFF än så länge står stabilt på sponsorsidan.
– Jag tror att vinningen är att vi har börjat tidigt. Vi har en stark dialog och relation med partners, säger försäljningschefen Magnus Svensson.
– Det finns också branscher och företag som fortfarande går bra. Givetvis är tempot är lägre och avsluten färre, och det förstår jag i tider där många företag permitterar sin personal upp till 60 procent.
– Men även efter coronan slog till har vi fått helt nya partners, så det är inte dött.
Sponsor- och reklamintäkterna låg på knappt 72 miljoner kronor för 2019, vilket är nästan dubbelt så mycket som den näst högst siffran i Allsvenskan.
– Det som är utmaningen nu är att få avslut på de öppna affärer som vi har ute, framför allt med nya partners. Befintliga partners har vi en stark relation och dialog med. Vi har hela tiden ambitionen av att hjälpas åt, för att vi vet att de finns här för oss och vice versa. Vi gör allt i vår makt för att hjälpa dem i den svåra situationen, men vi har inte hamnat i några större diskussioner kring att hoppa av eller bryta ett avtal.
Hur tror ni att det går att klara av målsättningarna som sattes upp inför säsongen, innan coronan?
– Det är en tuff utmaning.
– Men jag skulle ändå säga att vi är väldigt långt komna. Jag säger inte att vi kommer att klara vår budget, men det är i så fall inte långt ifrån.
Foton: Bildbyrån