Kärnan höjer målet till 1 500: ”Folk är sugna på att stötta HIF”
Förra året nådde Kärnans kampanj upp till över 1 000 sålda årskort på Södra stå.
Inför årets säsong har den officiella supporterförningen höjt målsättningen till 1 500.
– Kampanjen är resultatet av den mer positiva känslan runt föreningen just nu, säger ordförande Erik Kruse till Fotboll Skåne.
Inför fjolåret var Helsingborgs IF tillbaka i Allsvenskan och för att skapa bästa möjliga stöd uppmanade den officiella supporterföreningen Kärnan folk att köpa årskort på ståplats. Målsättningen var satt till 1 000 årskort – ett mål som uppnåddes när säsongen väl dragit igång.
Nu är Kärnan tillbaka med en liknande kampanj inför den här säsongen. Den här gången är man ute i ännu mer god tid, i förhoppningen om att tillsammans med HIF locka fler att köpa årskort redan när lönen kommer i januari. Nu är målsättningen satt till 1 500 årskort på ståplats.
– Förra året var det jättepositiv respons. Det spred sig brett inom supporterkretsar att vi hade ett mål som skulle uppnås. Det kändes som att folk slöt upp i större omfattning än vad man brukar göra, och framför allt tidigare. Det tycker vi är ett fint utfall och det hoppas vi på i år igen, säger Kärnans ordförande Erik Kruse till Fotboll Skåne.
– Tanken är att successivt trappa upp kampanjen när vi närmar oss löning i januari. Man kan förvänta sig mer nyheter i kampanjen ju mer säsongen närmar sig. Vad det är säger vi inte nu, men det är saker som vi tillsammans med HIF tar fram just nu.
HIF:s publikutveckling har varit bekymmersam efter guldåren och föreningen arbetar aktivt för att öka rekryteringen av ny publik. Erik Kruse menar att helsingborgare generellt är lite sega när det kommer till att köpa årskort och biljetter till Olympia. Med en tidig kampanjstart hoppas man att skapa ett intresse som i sig lockar fler till läktarna.
– Det känns som att folk är sugna på att hänga på att stötta HIF. Kampanjen är resultatet av den allt mer positiva känslan runt föreningen just nu.
Erik Kruse betonar också vikten av att få fler att ta del av gemenskapen på ståplats – inte minst för att det hjälper till att sudda ut den negativa bild av HIF:s läktarkultur som i viss mån lever kvar i staden.
– I ett större perspektiv tycker jag att Olympia är en av de största mötesplatserna för gemene man i Helsingborg och nordvästra Skåne. Det är en av de mer lättillgängliga och folkliga platserna för människor att träffas. Jag har själv träffat massor av människor runt HIF som jag förmodligen aldrig hade lärt känna annars. Det är egentligen en av Kärnans stora drivkrafter för tillfället, att få fler att mötas. På läktaren förgrenas människor över religioner, kulturer och samhällsklasser. Det är extremt lätt att ställa sig på Södra stå. Det kostar typ hundra spänn och du träffar hela samhällsspektrat på en och samma plats.
– Vi vill också ta död på myten om att det skulle vara hotfullt att gå på fotboll i Helsingborg, som till viss del fortfarande finns kvar. Även den myten börjar lägga sig nu, men för något år sen vet jag att det fanns en etablerad bild av det fortfarande. Det känns som att det blev bättre förra säsongen. När fler folk kommer till Olympia och upplever att det är hur trevligt som helst ändras den bilden. Det är också en viktig del, att sprida den mer positiva bilden. Här möts människor av alla slag och har det jävligt kul.
Foto: Kärnan
Reporter på Fotboll Skåne